Idrætsskole i Gentofte

Video fil

Et helstøbt skoletilbud til ambitiøse idrætsudøvere

Har du ambitioner med din sport, og vil du gerne dyrke den mere i hverdagen samtidig med, at du gør det godt i skolen? Er svaret ja, så er Bakkegårdsskolens idrætsskole måske noget for dig. Her tilrettelægges skemaet sådan, at der er plads til to morgen-træninger om ugen, og i løbet af året deltager du i idrætsteoreti­ske workshops inden for blandt andet sportspsykologi, ernæring, vejrtrækning og skadesforebyggelse.

På skolen er der tilknyttet idrætskoordinatorer, som kan hjælpe dig med at få skole og sportsliv til at hænge sammen. Bakkegårds­skolen tilbyder pladser på 7., 8. og 9. klassetrin. To gange om ugen er der morgentræning på skoleskemaet. Om tirsdagen er træningen i din egen idræt. Hvis du dyrker badminton, basketball, fægtning, ishockey, kajak, sejlsport, svømning, tennis eller volleyball, kan du tilgå morgentræningen i en af kommunens samarbejdsklubber, som har planlagt morgentræningen, så du kan nå tilbage i skole i god tid. Hvis du dyrker en sport, som ikke er blandt de ni idrætsgrene, skal du eller din klub selv arrangere morgentræning tirsdag morgen. Morgentræningen om torsdagen er fysisk basistræning og foregår på Bakkegårdsskolen sammen med alle skolens idrætselever. Træningen er skadeforebyggende og arbejder med elevernes styrke, mobilitet, smidighed og vejrtrækning. Den tager udgangs­punkt i den enkelte elevs individuelle fysiske behov og afvikles med kyndig vejledning af en velkvalificeret fysisk træner, der bl.a. er uddannet mastercoach under Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund.

Begge dage er der morgenmad på skolen, når du kommer tilbage fra træning.

Du har de samme obligatoriske fag som andre folkeskoleelever, og du kommer til at gå i en klasse, hvor der både går almindelige elever og andre idrætselever med lignende mål og behov som dig.

På idrætsskolen bliver du støttet og vejledt fra dag ét. Det er din faglige og sportslige udvikling, som er i fokus. Samtidig bliver du udfordret af lærere, der kender til dit liv som idrætsudøver, og som interesserer sig for det. For at du kan blive optaget på idrætssko­len, skal du udfylde et ansøgningsskema og vedhæfte udtalelser fra din nuværende skole og din nuværende klub. Du skal dyrke din idræt på højeste eller næsthøjeste niveau på din årgang og træne tre-fire gange om ugen eller mere.

Se oplæg fra VinderMentalitet om Viden til Gøren her.

Vigtige datoer

4. marts 2024 kl. 17-18.30: Informationsmøde for interesserede elever og forældre på Bakkegårdsskolen, Skolebakken 20, 2820 Gentofte. Tilmelding ikke nødvendig.

25. marts 2024: Ansøgningsfrist. Udtalelse fra klub og skole vedhæftes ansøgningsskemaet, som findes på gentofte.dk/idraetsskole.

4. april 2024: Fysisk screening af ansøgere i hallen på Bakkegårdsskolen.

Ugerne 15, 16 og 17: Optagelsessamtaler. Elev og forældre deltager i en samtale på Bakkegårdsskolen om elevens motivation og parathed til at blive en del af idrætsskolen.

24. maj: Ansøgeren får svar på optagelse.

Ansøgningsskemaet kan også udfyldes elektronisk HER

Se flere informationer i folderen her under

Idrætsskolefolder 2024-2025

Shape Created with Sketch.

Oplæg til infomøde marts 2023

Shape Created with Sketch.